(1913-21 Eylül 1975)
“Dünyayı belki de ressamca algılayışının bir sonucu olarak, şiirlerinde renklerin, kokuların elle tutulurcasına, gözle görülürcesine maddi bir somutluğu var.”
Ataol Behramoğlu
“Çoğu şiirde taşlamayla toplumsal iç içedir. Kimi yerde sövgüye dönüşecek kadar ileri gider taşlama. Bedri Rahmi şiiri morun, yeşilin, mavinin, çingenepembelerinin, kirazın, narın, buğdayın, yazmanın, Anadolu insanının baş tacı edildiği bir dünya demektir. Bu dünyaya ters düşen eski-yeni her anlayışın karşısında bir kavga adamı olur çıkar.”
Şükran Kurdakul
“1940 Birinci Yeni Şiiri’ne, halk kaynaklarına bağlı tutumu ve ressamlığı ile canlı, yerli ve renkli bir hava ekledi.”
İlhami Soysal
SİTEM
Önde zeytin ağaçları arkasında yar
Sene 1946
Mevsim
Sonbahar
Önde zeytin ağaçları neyleyim neyleyim
Dalları neyleyim.
Yâr yoluna dökülmedik dilleri neyleyim.
Yâr yâr
Seni kara saplı bir bıçak gibi sineme sapladılar
Değirmen misali döner başım
Sevda değil bu bir hışım
Gel gör beni darmadağın
Tel tel çözülüp kalmışım.
Yâr yâr
Canımın çekirdeğinde diken
Gözümün bebeğinde sitem var.
Hayatı:
Cumhuriyet devri şair ve yazarlarındandır. İlk ve orta öğrenimini Trabzon’da yaptı, İstanbul’da Güzel Sanatlar Akademisi’ni bitirdi. Paris’te iki yıl kaldıktan sonra dönüşte (1933) Akademi öğretim üyeleri arasına girdi, profesörlüğü ölümüne kadar sürdü. Fransa dönüşü beş arkadaşıyla “d Grubu”nu kurdu (1933). Ünlü bir ressam da olan şairin ilk şiiri lise öğrencisiyken Muhit dergisinde yayımlandı.
Şiir Kitapları: Yaradana Mektuplar (1944), Karadut (1948), Tuz (1952), Dol Karabakır Dol (1974), Yaşadım (1977).
Kaynakça:
Büyük Türk Şiiri Antolojisi 2, Ataol Behramoğlu, Sosyal Yayınları, 6. Basım, Kasım 2001, s.714.
Çağdaş Türk Edebiyatı-3 Cumhuriyet Dönemi-1, Şükran Kurdakul, Evrensel Basım Yayın, 5.Basım, Aralık 2005, s.179.
20.Yüzyıl Türk Şiiri Antolojisi, İlhami Soysal, Bilgi Yayınevi, 16. Basım, Ocak 2018, s.166.
Dol Karabakır Dol, Bütün Şiirleri, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 20.Basım, Haziran 2019, s.111.
Hazırlayan: Serkan Yaman